LeHLO - My life as a Bitch ;)

en blogg om himmel, helvete, hat, smärta, kärlek, vänskap, vardag & familj - som en stor "gott å blandat" påse ;)

Att välja glädje!

Kategori: Old shit

Att jag glidit runt i min bubbla fylld med dåligt självförtroende är ingen nyhet. I min bubbla är alla andra elaka, tycker illa om mig, pratar illa om mig, vill inte ha mig, JAG är ett offer! Fy fan vad synd det är om mig. När jag förr i tiden fyllde min bubbla med alkohol så vände det, jag blev störst, bäst och vackrast och trodde att jag var guds gåva till mänskligheten. I verkligenheten (vet jag nu) att jag fick en bokstavskombination som inte ens går att uttala tillsammans med skrik, se på mig, gap, yrsel och till slut - evig ångest!

Räddningen
Med ett försök till att rädda mig själv, mitt förhållande, mina barn, MITT LIV slutade jag med alkoholen. Det har snart gått 11 månader och jag ljuger om jag säger att det har varit lätt. De första månaderna handlade det mest om att hålla näsan ovanför vattenytan och hålla alkoholen på avstånd. När jag sen gick över i nästa stadie där det handlade om att plocka upp alla småbitar av mig själv och sätta ihop dem till något vettigt som även i praktiken skulle fungera, så tog det stopp, det kokade liksom över. Min plan hade ju varit att alla bitar skulle falla på plats av sig självt nu när den stora boven (alkoholen) var borta. Måste jag nu hjälpa till SJÄLV, aktivt?? Det har jag ju inte tid med.

Bearbetning
I samma veva som alkoholen försvann plockade jag även bort mina terapeuter, ja jag hade några stycken inklusive skolan där jag själv läste till samtalsterapeut (nästan lite skrattretande). Jag kände att alla dessa människor var en del av mitt gamla liv och där ville jag inte rota mer, jag ville börja om på nytt, födas på nytt, all gammal skit skulle bort och aldrig mer nämnas - jäklar va bra jag skulle må då, eller?! Den lilla detaljen som jag missat är att skiten faktiskt ligger kvar tills den dagen man väljer att bearbeta den. Inte sådär vansinnigt svårt, men det måste göras och det är ingen som kan göra det åt en. Med all sannolikhet får man upprepa bearbetningen ett flertal gånger, men det är ju ett jobb som vilket som helst och i detta fallet var lönen oväderlig.

Privat
Många som läser tycker att jag är väldigt privat i mitt skrivande, ja det är jag, men det är ju också det som är meningen, jag berättar min historia, min sanning! Sen är det upp till dig om du vill läsa det eller inte, det kan inte jag bestämma. Men det är mitt sätt att få förklara mitt beteende, mitt sätt att kommunisera med omvärlden och för den delen slippa svara direkt på frågor då jag fortfarande väntar på att mina bortsöpna (halländska) hjärnceller ska komma tillbaka och hjälpa mig med minnet. För mig är skrivandet en bearbetning.  

Ja varför nu? Tiden var väl inne antar jag. Någon där uppe som tyckte att jag tog för lång tid på mig och tog saken
i egna händer... såg till att saker började hända, fick mig att börja tänka, agera och förstå
att jag MÅSTE ta tag i mig själv, söka terapi, egenhjälp eller på annat sätt få igång en personlig utveckling.
Det skapades lite drama...
Svartsjuka!
Varför nu?
Ja varför nu? Tiden var väl inne antar jag. Någon där uppe som tyckte att jag tog för lång tid på mig och tog saken i egna händer... såg till att saker började hända, fick mig att börja tänka, agera och förstå att jag MÅSTE ta tag i mig själv, söka terapi, egenhjälp eller på annat sätt få igång en personlig utveckling.

Det skapades lite drama...

Ilska!
Svartsjuka, ilska och avundsjuka är något som funnits i min kropp under alla år. Under vissa perioder mer och andra mindre. Det håller en i ett järngrepp och får en att tänka och göra saker som man inte trodde var möjligt. Man bygger upp fantasier i huvudet, kanske drömmer drömmar på nätterna som till slut är så verkliga att man i själva verket tror att det har hänt. Jag tror att både en och två lägenheter iaf till hälften blivit sönderslagna (av mig) på grund av detta. Dyrt då man får betala både i pengar och ångest! Men jag säger det igen, har man en självbild av att man är fet, ful och äcklig så spär det på ännu mer. Varför skulle han/hon/dem välja mig? Då är det väl kanske inte så konstigt att det ibland blir som det blir. Men det är fan ingen ursäkt!!

Käftsmäll
Nåväl, fick mig en rejäl käftsmäll härom dagen och kastade ur mig anklagelser åt både höger och vänster. Med det menar jag inte att jag fick stryk!! Nä det var nog mer ett uppvaknande att jag inte kan fortsätta såhär och om jag väljer att göra det så kommer jag sluta ensam och bitter. Jag gissar att det var hit "han där uppe" ville att jag skulle komma. Jag måste bryta mitt mönster och söka hjälp. Vad kan jag göra här och nu?

Stroytel
Jag hade precis köpt in mig på något som heter Storytel, där kan man ladda ner obegränsat med ljudböcker till ett bra pris, och där fanns allt och lite till inom personlig utveckling. Betade av den ena ljudboken efter den andra, som ett filter tog jag in det jag kände kunde nå fram till mig och stannade inte förrän jag började lyssna på en bok som jag faktiskt redan har läst (på riktigt) en gång. Ja jag vet att jag har läst den, men kan inte komma ihåg innehållet - att det var så bra, så glädjande och så sann. Man får verkligen sanningen kastad i ansiktet, inga krusiduller. Här var det svart på vitt. Boken heter "Att välja glädje", skriven av Kay Pollak.

Jag ska göra vad jag kan för att praktisera det jag lär mig, ta åt mig det som sägs och bearbeta!! And by the way: Det är inte sexigt alls att vara ett offer!

Over and out!
XX


Kommentarer


Kommentera inlägget här: